vineri, 3 ianuarie 2014

Păstârnac

Am târguit, printre altele, morcovi, păstârnac, rădăcină de pătrunjel


În sâmbăta de dinaintea Anului Nou, în târgul de la CL (ce rău îmi pare că nu am făcut poze! dar... cu altă ocazie), am găsit:
- animale (găini, purcei, porumbei, bibilici, iepuri etc.)
- mere, struguri, păstârnac, rădăcină de pătrunjel, morcovi etc. ale producătorilor locali
- diverse produse, de genul mături, coşuri, hrană pentru animale (soia, floarea-soarelui - 12 lei dubla, grâu, porumb - 10 lei dubla) etc.
- chestii de talcioc (îmbrăcăminte, mormane de telefoane mobile etc.)

Am pus şi eu anul trecut păstârnac. Am respectat întocmai instrucţiunile de pe plicul de seminţe. A ieşit, dar mai ales n-a prea ieşit. Ca să mă trezesc acum cu el răsărit prin toată curtea - seminţele (căci am lăsat câteva plante să facă seminţe) au fost împrăştiate de vânt, mă gândesc.
În orice caz, voi fi perseverentă. Păstârnacul ne place foarte mult, fiert şi crud, aşa că musai să-mi reuşească anul ăsta cultura. L-am inclus în plan, să vedem care pe care. :)
Am căutat informaţii (ba chiar am dat şi de texte haioase - v. şi comentariile) şi am strâns lucruri folositoare, de consultat când va fi să plantez păstârnacul (şi, de ce nu?, şi pătrunjel pentru rădăcină).
- seminţele se plantează primăvara, devreme (la o adâncime de 2 cm); germinează cam într-o lună
- păstârnacului îi place umiditatea, dar nu excesivă
- se răreşte precum morcovii
- nu se recoltează tot păstârnacul în acelaşi timp, ci numai atât cât îţi trebuie - rezistă iarna în pământ!
- frunzele sunt bune furaje pentru animale

***
Am folosit deja păstârnacul din târg la supe (supă de cocoş din propria ogradă, supă de roşii cu tăiţei de casă; mai am de încercat supa de păstârnac, ceapă şi praz*), iar azi am făcut chifteluţe cu păstârnac şi peşte afumat.


Baza chifteluţelor - ca să se lege şi ca să nu le prăjeşti, nici să le coci la cuptor - o constituie cartofii fierţi. Aşadar, ingredientele sunt următoarele:
- 2 cartofi mari, fierţi în coajă, curăţaţi
- un păstârnac mare, crud - dat pe răzătoarea mică
- un morcov mijlociu, crud - dat pe răzătoarea mică
- un peşte (orice) afumat - se rupe în bucăţele
- o ceapă tocată mărunt
- 2-3 linguri de ulei de măsline extravirgin
- zeama de la o lămâie şi coaja rasă mic
- o linguriţă de seminţe de chimen
- sare, piper, seminţe de coriandru proaspăt pisate - după gust
- o mână de pătrunjel verde tocat
Se amestecă totul şi se modelează apoi sub formă de chiftele.
Se servesc cu sos de iaurt (cu hrean sau cu dulceaţă de ardei iute, un praf de sare şi zeamă de lămâie).

_________
*Citez: 
Supă de păstârnac - Siluetă de invidiat 
Un avantaj al consumului acestei legume e acela că, fiind deosebit de plină de substanţe nutritive, poate fi inclusă în meniul persoanelor care au probleme cu îngrăşarea. Cei cu tendinţe de obezitate sau cei care vor să slăbească trebuie să mănânce foarte multe supe preparate pe bază de păstârnac, ceapă şi praz.
Ingrediente: doi litri de apă, un kilogram de păstârnac, două fire de praz, două cepe, sare, ulei de măsline, pătrunjel verde, zeamă de lămâie.
Mod de preparare: puneţi într-un vas în care aveţi deja doi litri de apă clocotită, puţin sărată, păstârnacul tăiat rondele sau dat prin răzătoarea mare, prazul şi ceapa tăiate mărunt. Când legumele sunt gata, supa se poate pune în castronaşe. Înainte de a o consuma, adăugaţi câteva picături de ulei de măsline presat la rece, pătrunjel verde cât mai mult, zeamă de lămâie. Nu doar că această supă are un gust bun, dar şi asigură necesarul de vitamine, dar şi de minerale importante cum ar fi: fier, calciu, potasiu, magneziu şi iod.
Se mănâncă supa cu legume de cinci ori pe zi, în cantităţi moderate. Efectul e uluitor!
 Şi:
Facilitează digestia
Spre deosebire de alte legume, pe care este de preferat să le consumaţi crude, păstârnacul trebuie gătit cu puţin ulei, întrucât în acest fel se asimilează mai uşor provitamina A.
Ceaiul de seminţe se obţine opărind cu o cană de apă fiartă o linguriţă cu seminţe de păstârnac bine pisate în prealabil. După ce strecuraţi, beţi una sau două căni pe zi. Acest ceai ajută digestia dificilă şi stimulează rinichii şi vezica urinară.

2 comentarii:

  1. Păstârnacul crud merge foarte bine şi cu varză roşie. Date pe răzătoare şi stropite cu sos vinaigrette.
    (Când amesteci sosul, poţi să pui şi un căţel de usturoi zdrobit, cât să-şi lase aroma, după care îl scoţi.)

    RăspundețiȘtergere
  2. Şi poate şi cu un pic de hrean - altă plantă miraculoasă, care nu necesită nici o îngrijire şi care rezistă în pământ, la geruri.

    RăspundețiȘtergere