miercuri, 27 septembrie 2023

Răcoarea e prielnică

În grădină mai sunt roșii, dovlecei, spanac Malabar, ardei kapia și gras, gogoșari, ardei iute, rucola, ierburi aromatice ș.a. mărunțișuri
Ieri am cules piersicile de vie și le-am pus la deshidratat.
Am aflat de la Tunde cum pot deshidrata usturoi și tescovina (boasca).
Citez:
" ...usturoiul felii pe grilaje,apoi când s-a uscat la râșniță.
Am făcut pudră de usturoi.
Tescovina din struguri de la mine,am făcut suc si ce rămas în vasul colector l-am mai presat printr-o strecurătoare,apoi l- am pus pe site și am pus și tăvița colectoare de lichid sub grătare.
Apoi tot la râșniță.
Pulberea o foloseam la smoothie,la pooridge,la măști pt față sau pt colorat glazuri.
Râșnița o ștergeam cu un șervețel îmbibat în oțet."






5 comentarii:

  1. Si nu ne zici si noua rezultatele cu usturoiul dezhidratat? Am facut anul trecut in dezhidrator pana au ajuns crocante, apoi prin rasnita de cafea de am facut pulbere, dar nu am fost foarte multumit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deocamdată e doar în plan. Acum am la deshidrator piersici de vie. După aceea, usturoiul.
      Și apoi tescovina (am citit pe net chestii impresionante despre pulberea de tescovină, așa că am s-o-ncerc).

      Dar ne mai poate povesti Tunde despre pudra de usturoi.
      Discuția este aici și îi poți cere detalii, poze etc.: https://www.facebook.com/groups/710279965800291/posts/2079413278886946/?comment_id=2488883944606542&notif_id=1695749308773660&notif_t
      (Dacă nu ești membru în grupul acesta de grădinărit eco, dacă vrei te adaug eu.)

      Ștergere
    2. Am adăugat acum, la finalul postării mele de aici, comentariul lui Tunde despre usturoi și tescovină.
      Și o mai putem întreba și pe ea.
      Oricum, bănuiesc că usturoiul trebuie lăsat la deshidrator până devine crocant. Pentru ca atunci când e măcinat să devină o pulbere perfect uscată (ca să nu mucegăiască în timp).

      Dar ce anume te-a nemulțumit la pulberea pe care ai obținut-o?

      Ștergere
    3. Super, mersi de link :)

      Interesant si cu tescovina, vad ca sunt destule lucrari pe tema asta, ex: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36398354/

      Cu ustoroiul, la tara e umiditatea foarte mare toamna tarziu si iarna si dupa ce am facut pulberea s-a stricat in sub 2 luni in borcan de sticla cu capac, deschis de 1-2 ori pe saptamana cand il foloseam.

      Ștergere
    4. Și eu mă tot gândesc la problema umidității.
      Nici nu știu exact cât să las la deshidratat: dacă las prea puțin, rămâne umezeală în fructe/legume și se strică; dacă las prea mult, se usucă prea tare și nici nu le mai poți mânca de tari ce sunt (există riscul ăsta mai ales la fructe: prune, smochine etc.).
      Deci, cred că, în timp, e importantă experiența. Vedem ce merge și cât.

      În plus, în cărticica deshidratorului recomandă ca produsele să fie păstrate la răcoare, în borcane de sticlă vidate.
      Eu am o pompă de vid, dar nu am atâtea capace speciale pentru vidat. Așa că cele mai multe vor sta în borcane normale. Deocamdată, de frică să nu se strice, am pus prunele uscate și smochinele uscate în frigider. :) Dar nu e o soluție bună să blochez frigiderul cu atâtea borcane. O să mai văd cu timpul cum e mai bine să fac...

      Ștergere