miercuri, 12 martie 2014

Iarbă-grasă

(Editura Litera, 2009)
Descopăr cu mirare în cartea Virginiei Hayes, Grădina bucătarului rafinat - Ghid de cultivare organică a plantelor, că iarba-grasă nu e bună doar pentru găini, cum o folosesc eu. :)
Curioasă, am mai căutat informaţii pe net. Am găsit că se foloseşte ca plantă aromatică în omlete şi supe, în salata de roşii şi tzatziki.
Aţi mâncat vreodat aşa ceva? :)

Iarbă-grasă, Portulaca oleracea (sursă foto: wikipedia)

*
20 mai 2014 - Am dat de un articolaş care vorbeşte despre 7 buruieni numai bune de inclus în meniu. Citez:
"Iarba grasă. O altă buruiană care ne invadează grădinile, stricând aspectul gazonului şi al rondurilor cu flori, iarba grasă este o excelentă sursă de acizi graşi esenţiali Omega 3 şi nu numai. Suculente şi crocante, tulpinile şi frunzele de iarbă grasă pot fi folosite în salate, în stare crudă sau în prepararea tocanelor şi a supelor. Daca îţi place bucătăria libaneză, probabil ştii că iarba grasă (cunoscută şi ca "grăsiţa") este unul dintre ingredientele renumitei salate fattoush."

25 de comentarii:

  1. Nu! si bunica mea tot pentru pasari o culegea! si stirul pentru porci :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aurelia, mi-ai dat ideea să caut despre ştir. Ia uite ce am găsit! :)))
      "De la stir se consuma partea verde, tanara, si foarte tanara, dar si semintele. Din frunzele foarte tinere se poate face salata, din frunzele tinere se pot face tocanite, se pot adauga la ciorbe, pot fi preparate dupa aceleasi retete ca spanacul. Atentie totusi la continutul ridicat de oxalati! Semintele pot fi consumate ca atare, prajite (au un gust delicat), din ele se poate obtine ulei, sau faina. Faina de amarant poate fi consumata simpla, pregatindu-se prajituri sau paine (nu contine gluten), sau in amestec cu alte tipuri de faina."
      Sursa: http://www.doctor.info.ro/stirul,_o_planta_care_trebuie_descoperita.html

      Ștergere
  2. Este foarte buna si ca ingrasamant pentru sol si ca planta de acoperire, daca o lasi si-i controlezi cat de cat dezvoltarea poti sa sufoci cu ajutorul ei alte buruieni uraciase. Si daca nu ma insel este planta cu cel mai mare continut de Omega 3.Unii o cultiva pentru proprietatile ei si este des folosita in salatele grecesti. O zi minunata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, aşa este, am găsit şi eu informaţia cu Omega 3 şi m-am mirat! De-asta-s găinile aşa sănătoase şi frumoase! :)

      Ștergere
    2. Si noi de ce n-am fi sanatosi cand tot o avem in gradina?

      Ștergere
    3. Da, da, trebuie să profităm de ea.
      Mai ales că nu necesită eforturi de cultivare.
      Eu de-abia o aştept să iasă, să o gust. :)

      Ștergere
  3. Nu am mai mîncat aşa ceva. Pentru mine eşti plină de noutăţi. Îţi urez o zi minunată!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu sunt uimită de ce descopăr câteodată.
      La iarbă-grasă şi ştir chiar nu mă aşteptam să fie comestibile. :)

      Şi probabil că mai sunt multe alte plante pe care le cunoaştem dar nu ştim că pot fi mâncate.

      Ștergere
  4. Stiam mca e comestibila dar de mancat nu am mancat niciodata:))
    Am avut o tentativa odata cu papadie si de atunci mi-a trecut cheful de incercat verzituri:)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu am rămas la un moment dat cu o spaimă de rucola, până când am aflat că trebuie combinată cu alte salate, verdeţuri. Simplă, ca atare, nu-mi place.
      Probabil că o fi aşa şi cu păpădia.
      Oricum, cică doar frunzele foarte tinere se mănâncă.

      Ștergere
    2. salata de papadie frunze de papadie taiate 2 cm , ou fiert tare, sare, piper otet sau lamaie si ulei dupa gust . N AI MANCAT CEVA MAI BUN Aurelia Nusescu

      Ștergere
    3. Aurelia, sună foarte bine, mulţam pentru reţetă. Cred că oul dă gust excelent păpădiei.

      Ștergere
  5. Sa nu uitam ca exista si grăsiţa cultivată (Portulaca oleracea var. sativa), asa cum exista morcov salbatic si morcov cultivat

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Habar nu aveam până acum că se cultivă grăsiţa.

      Cu ocazia asta, tot uitându-mă pe net, am găsit vagi informaţii despre cât de comestibilă e grăsiţa, că se pune la mâncare în aia, aia, ailaltă.
      Dar de o reţetă concretă, încercată de cineva în spaţiul mioritic, nu am avut norocul să dau (nici pe blogurile culinare raw-vegane). :)
      Rămâne să mai caut, să mai cercetez...

      Ștergere
    2. Candva am copiat oarece informatii de pe NET. Imi pare rau ca, pe atunci, nu notam si sursa:
      Reţete:

      Planta are un gust uşor acrişor şi un conţinut bogat în vitamina C, vitamina B, calciu, fier, omega-3 (probabil cei care care sunt predispuşi sa facă pietre la rinichi ar trebui să o evite, fiindcă la fel ca şi spanacul conţine oxalaţi). La noi e foarte puţin folosită ca salată, dar numărul celor care doresc să o includă în meniu e în creştere.

      Salată
      Ingrediente: un manunchi de Portulaca oleraceae: care se spală bine, se reţin doar frunzele, citeva roşii mici tăiate în două, o ceapa taiată felii, zeama de la o jumătate de lămâie, 2-3 linguri ulei de măsline, o lingură oţet balsamic, sare (foarte puţină fiindcă gustul plantei e deja uşor sărat)
      Pregătire: Frunzele de Portulaca oleraceae împreună cu ceapa feliată se pun într-un bol. Separat, într-un pahar se amestecă uleiul de măsline, lămâia, oţetul balsamic, se omogenizează amestecul şi apoi se toarna peste conţinutul din bol.

      Pilaf cu iarba grasa/Grasita(portulaca oleracea)
      Ingrediente: 2 legaturi portulaca/iarba grasa/grasita, 1 ceapa medie, fin tocata, 1 catel usturoi,tocat, 1/4 cana orez, 2-3 Linguri ulei masline, 1 lingurita sare, 1 lingurita piper, sucul de la 1/2 lamaie, 3/4 cana apa
      Pregatire: Se spală bine grăsiţa, se taie în bucăţi de 2,5-4 cm. Se încălzeşte uleiul în oală, apoi se adaugă ceapa si usturoiul, care se călesc.
      Apoi se adauga sucul lamaie,sarea,piperul,apa.
      Cand incepe sa fiarba, se adauga orezul, se micsoreaza focul. Se acopera si se fierbe la foc mic, pana orezul e facut.
      Servesti fierbinte/rece cu iaurt cu usturoi (la 1 cana iaurt pui 1 catel usturoi pisat,amesteci) alaturi.

      Hibridul creşte în poziţie verticală şi face flori purpurii.Varietatea sălbatică este considerată de către cunoscători mult mai gustoasă decât cea hibridă, cu un gust acrişor mai intens. Este unul dintre alimentele gratuite din gradina.

      Alta reteta, tradusa cu ajutorul Google translate: 500 grame grasita, 125 grame carne de vită, 1 ceapa medie, 2 roşii sau 1 lingura de paste de tomate, 3 linguri ulei de floarea-soarelui sau ulei de canola, 2 linguri de orez scurt, sare, apa. Pune carnea de vită tocata, ceapa si uleiul intr-o tigaie, la foc mic. Atunci când carnea de vită devine maronie, se adaugă greasita tocata, rosiile cubulete sau pasta de tomate, orezul, sarea şi apa. Se fierbe la foc mic.

      Ștergere
    3. Multumesc pentru retete.
      O sa revin cu impresii si poze la momentul la care o sa le incerc.
      Daca supravietuiesc. :)

      Ștergere
  6. Si eu am cumparat cartea asta in urma cu 2 saptamani, era super oferta pe un site de carti. M-am minunat la randul meu despre cate buruieni sunt comestibile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi mie mi-a făcut plăcere s-o citesc. Mi-am mai notat câte ceva din ea, de făcut public la un moment sau altul. :)

      Ștergere
  7. Buna, Carmen Natasa !
    Dupa ce am citit mai multe pagini de blog, am zis sa imi fac simtita prezenta :) Ma bucur, ca experimentezi plante noi si Portulaca merita incercata. Nici eu nu o stiam pana recent. Am gustat-o intr-o vara in salata la o taverna si de atunci am remarcat-o si in gradina mea :) Are un gust acrisor si e putin uleioasa. Imi place si faptul ca e crocanta. Merge de minune in salata de rosii cu branza de oaie sau de capra si ulei de masline. Eu nu pun otet, nici lamaie in salata de rosii, eventual o picatura de otet balsamic.
    Cartea e foarte buna, am luat-o si eu in vara si am citit-o pe nerasuflate in concediu :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dani, mersi de vizită şi mesaj.
      Aşa e, roşiile nu prea se asortează cu oţetul.
      În salata mea de verzituri apucasem să pun sosul (cu oţet). De-abia pe urmă m-am gândit eu să adaug roşii, ca să-o fac mai ingurgitabilă. :)
      Cartea şi mie îmi place, e deconectantă lectura ei. Unele informaţii sunt concise, dar dau idei să cauţi mai mult.

      Ștergere
    2. Ca sa vezi ! Aici am inceput sa comentez pe blogul tau :)

      Intre timp am incercat si supa cu frunzele de iarba grasa. Buna ! Cu crutoane prajite in ulei de masline si bucatele de cascaval. Merg si cateva rotite de carnat pentru cei ce cauta carnea in farfurie :)
      Am gasit o gramada de retete pe net si daca mai tine vremea buna, poate mai experimentez vreuna si dau de veste.

      Ștergere
    3. Îmi dai ambiție să încerc și eu mai multe. :)
      Da, să sperăm că ține mult vremea bună, că va fi o toamnă caldă și lungă.
      (Mai ales că eu trag nădejde că mai crește și sfecla, pe care am transplantat-o târziu din răsadniță.)


      Ștergere
    4. Buna ziua! Sunt Elena.despre ce carte este vorba? Vreau si EU sa o cumpar.Cum SE numeste?

      Ștergere
  8. Eu am descoperit-o acum trei ani si nu exista salata,mancare in care sa nu pun iarba grasa,o pun ca pe orice verdeata,este foarte buna.
    Acum in gradina o las sa creasca pe unde vrea,cand am nevoie tai din ea,iar daca creste prea mult si deranjeaza alte plante cultivate,o folosesc ca mulci,tai din ea si le las pe loc,este o foarte buna acoperitoare de sol,totodata il si ingrasa.
    Acum nu doar gainile au parte de bunatati.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Răspund cu întârzierem scuze. Acum am văzut și acest mesaj. :)

      Eu încă nu m-am obișnuit să folosesc iarba-grasă, așa cum îmi propusese, și aș fi vrut.
      Am să încerc să remediez în vara care vine.
      Mulțumesc pentru mesaj.
      Numai bine, Mihaela!

      Ștergere